V létě jsem s dcerami byla na dvoudenním výletě v Kutné Hoře. Město mne okouzlilo a návštěva chrámu svaté Barbory ve mne probudila chuť vrátit se do časů studia dějin umění a připomenout si gotiku.
Vzhledem k tomu, že se zajímám o výtvarnou geometrii, zaměřila jsem se na posvátnou geometrii staveb. Podnětný pro mne byl článek Duální jazyk geometrie v gotické architektuře,¹ z něhož pochází následující dva obrázky:
Základní prvky posvátné geometrie:
Podobnost gotických kleneb s fraktálními stromy:
Gotická klenba se mi stala inspirací pro vlastní tvorbu. Na kresbě Nebe nad katedrálou jsem ve volných chvílích pracovala asi týden. Květiny ve středním pásu jsem kreslila za pomoci kružítka, ostatní pak od ruky s pomocnými body. Kružítko se mi totiž hned druhý den někam zatoulalo a bylo to tak lepší. Když jsem ho po týdnu našla v krabici s legem, kresba už byla hotová. Rýsování v ní bylo jen tolik, aby působila pravidelně.
První mraky jsem kreslila podle fotek, další už podle fantazie. V jednu chvíli jsem zaváhala. Je to ještě obloha? Nebo spíš mapa ostrovů a světadílů s několika směrovými růžicemi? Možná obojí, možná ani jedno.
Chladnou geometrii bylo třeba oživit. Zachytila jsem okamžik, kdy nad žebrovím klenby prolétli ptáci. Možná byli uvnitř a vylétli ven jako z klece.
Když jsem dokončila kresbu, přišel na řadu textil. Pro tradiční a symbolické téma se mi nejvíce hodil přírodní len. Na ten jsem podobně jako předtím na papír malovala bílou barvou na textil mraky.
Připravila jsem si černobílou kresbu geometrie klenby.
Kresbu jsem převedla do počítače a pak vyřezala z nažehlovací fólie. Nejdříve ze stříbrné a pak ještě z bílé.
Na malovaný podklad jsem nažehlila obě vrstvy přes sebe, takže bílou grafiku lehce obkresluje stříbrná linka.
Po sešití byl obal na knihu hotový.
¹RAMZY, Nelly Shafik. Duální jazyk geometerie v gotické architektuře: Symbolické poselství euklidovské geometrie versus vizuální dialog fraktální geometrie [online],[cit. 2024-11-20]. Dostupné z https://core.ac.uk/download/pdf/235442558.pdf.